Tentoonstellingsprogramma 2018

Alleen toegankelijk op basis van persoonlijke uitnodiging.

Dinsdag 30 januari om 16.30 uur.

Opening: vrijdag 2 februari 19:00 – 21:00 uur
Openingsrede door Paul Goede.

De condities van de Denkdoeken© van de Toon Teeken Tentoonstelling TTT ontwikkelen zich in boeken, tekeningen en schilderijen. Deze condities zijn bijvoorbeeld: een foto is een letter, een letter is een kleur. Letters en woorden zijn kleuren en getallen. Dat een foto een letter is beschouw ik als een van de typerende uitvindingen in de opbouw van zijn oeuvre.

Als schilder uit Maastricht verbindt Toon Teeken zich kundig met de filosofie en de muziek van verschillende continenten . We zien figuren van Pinokkio tot de L.A. Blockheadman van Paul McCarthy. Daarnaast zijn er invloeden van Wajang poppen uit Indonesië, Afrikaanse totems en de westerse canon. De stellingname van Toon Teeken is multicultureel. Zijn verbeeldingen bewegen zich in niet eerder vertoonde kleuren, proporties en materialiteit. Onvergelijkbaar zijn de deconstructies in spiegelschrift van Marcel Broodthaers, Griekse godinnen, René Magritte en de zon.

Paul Goede

As an art student in his early twenties, Tim Ayres was introduced by his tutor to Barnett Newman’s ‘The Stations of the Cross: Lema Sabachtani’ – fourteen paintings based on the Catholic pictorial story depicting Jesus’ final journey to his crucifixion. Ayres was fascinated by the visual form and the seed of an idea was sown, for consideration, for possible future fruition.

After nearly thirty years of ruminating on the idea, Ayres arrived and settled, in the summer of 2013, on the form that his ‘stations’ should take: if the Catholic visual form was based on fourteen events depicting Jesus having to carry his cross up the Via Dolorosa to Golgotha, (‘scenes’, if you will, in what could be considered as a travelogue) Ayres would paint such a travelogue, a ‘road movie’, a painting made up of fourteen secular ‘stations’ or ‘scenes’. Each scene would be an interpretation of the established Catholic station, replacing Jesus with an Everyman as seen through Ayres’ life. (Ayres’ working title was for many years ‘Fourteen stations of someone else’s cross’.)Taking three years to complete, “Road movie (a painting in fourteen parts)” exists at a meeting point of influence between (amongst others) Ayres’ love for the film “Paris, Texas”, the “Hejira” LP by Joni Mitchell, Sebald’s book “The Rings of Saturn”; “Two Lane Blacktop”, The Shouting Matches “Gallup, NM”, “Blood Meridian by Cormac McCarthy… songs, movies, stories that move through vistas and perspectives and landscapes of emotional experience. Works of art that are a journey in themselves; works that are expansive; works that send a postcard home, saying “I saw this and I felt that, whilst I was moving”.

Starting from a small village in Zeeland, through the Karoo desert in South Africa, by way of rural England and the Swiss Lakes, to end in an unspecified harbour, Ayres’ paintings take us to places real and visited, and to places imagined, only dreamt about, or desired. The works also take us to events in the memory or imagination, in emotional experience; to moments from where a postcard (a painting) is sent – a visit to a poet, a calamity in Germany, an unsent letter (recipient unspecified), a mythical burial ground in The Holy Land, a view of a bay In Italy. What was seen in these places? What was felt there? What does the postcard look like?

“Road movie (a painting in fourteen parts)” will be shown for the first time in its entirety at Art Chapel, Amsterdam. The exhibition opens Friday 23rd February between 1700 – 1900, with an opening speech by Rudi Fuchs.

Opening times for the exhibition are: Saturday 24th, Sunday 25th February, Saturday March 3rd and Sunday March 4th all between 1300 – 1800.

To make an appointment for a different time, please email Tim Ayres.

 

Deze fotoexpositie laat bezoekers de natuur beleven door de ogen van Nederlands grootste talenten in de natuurfotografie, aangevuld met favoriete werken van bekende natuurfotografen.

De Marius van der Sandt Academy is opgericht om talentvolle jonge natuurfotografen te ondersteunen bij het opbouwen van een professionele carrière.

    

Marius was een jonge natuurfotograaf met een enorme passie voor natuur en reizen. Zijn grote droom was om voor National Geographic te werken. In 2006 is hij op twintigjarige leeftijd door een ongeval om het leven gekomen.

Sinds 2014 kent de Academy jaarlijks aan drie jonge talenten een Marius van der Sandt beurs toe. Zij werken een jaar lang aan een project onder intensieve begeleiding van vijf van de beste natuur- en landschapsfotografen van Nederland. Van de beste fotoreportage van elke editie verschijnt een publicatie in het magazine van National Geographic.

Er hangen in totaal 30 foto’s. Alle 9 winnaars van een Marius van der Sandt beurs zijn met 2 of 3 foto’s vertegenwoordigd. Daarnaast hangen er foto’s van de begeleidend fotografen en van Marius. Een gevarieerde en bijzondere selectie foto’s, met de natuur als rode draad.

Alle werken zijn te koop. De opbrengst komt grotendeels ten goede aan de Academy.

De Marius van der Sandt Academy

HappyCrowd Schwarzmalen3 is een kritisch kunstproject van acht kunstenaars waarbij het publiek kan participeren in het ontstaan van een kunstwerk en het proces van autonome kunst financiert. Via crowdfunding bij ‘Voor de kunst’ werden van 3 februari tot 9 maart lege schilderijen aan het publiek verkocht.
www.voordekunst.nl/projecten/5292

Op 20, 21 en 22 april is in de Art Chapel Amsterdam, het eindresultaat te zien van dit proces:

deelnemende kunstenaars
Rob Visje
José Krijnen
Harke Kazemier
Marieke Hunze
Baukje Spaltro
Saskia Tannemaat
Marja van Putten
Astrid Moors

      

Programma

Vrijdag 20 april open 12-17 uur.  Om 14 uur zijn er artist talks: kunstenaars vertellen bij hun werk over het proces en hun deelname aan Schwarzmalen.

Zaterdag 21 april open 15-17 uur. Om 15 uur start de loterij van de schilderijen en om 15 uur is de officiële opening. m.m.v Ariel Alvarez met een Dada act.
dadarockt.wordpress.com/

Zondag 22 april open 12-17 uur; verkoop van de overgebleven schilderijen tegen marktconforme prijzen. U weet dan immers van wie u een werk koopt.

Kritisch project
Veel inkomstenbronnen voor kunstenaars zijn verdwenen en er zou meer ‘marktgericht’ gehandeld moet worden…. In dat kader wordt crowdfunden als een van de belangrijkste oplossingen gezien om kunst te financieren. Dat gaat voor veel projecten goed, maar geldt het ook voor autonome kunst?

     

www.schwarzmalen.nl

Henk Schut is a multidisciplinary artist whose ideas derive from posing questions, looking into environments, communities, historical events and current affairs. With each project he looks for the most suitable form in which to express his ideas. His work often contains a certain playfulness – without trivializing the subject, but in way that reinforces its explanatory power. He has an integrative approach to the environment where he presents his work. Architectural space and sound therefore often play an important role.

Central to the installation The Singing Parliament is a 5 channel sound installation with five speakers set in a circle through which you can hear the song Deus venerunt gentes by William Byrd (c. 1543-1623). Each speaker is allocated to one voice.

‘I got a chance to explore the life and work of William Byrd more profoundly in 2008 during a residency at Aldeburgh in the house of Benjamin Britten. It was here where I came across his piece Deus venerunt gentes. The real message – support for the persecuted Catholics – was hidden in the text in Latin which only few could understand. The works made for this installation are the outcome of an ongoing investigation into creating platforms to give voice to people thinking differently and the power of art to make this happen and also the power of art to transcend social and political differences. I want to show that even a whisper can eventually have a powerful effect.’

    

Byrd, a devout Catholic, wrote the work for the Church of England during the Elizabethan persecution of Catholics in the 1580s. He composed Latin motets in a spirit of religious loyalty. Deus venerunt gentes is one of the more direct, with a text from Psalms that is widely believed to be talking of the suffering of the servants of the Lord. It was written as a direct protest to the martyrdom of Father Henry Campion and other Catholics burned with him in 1581. Byrd used the power of music to give expression to his inner voice even though this was in risk of being persecuted himself. His house was searched twice and he and his family were fined hugely. But probably at the behest of Elizabeth I who was a great admirer of his work, he got away with worse.

In het weekend van 1 tot en met 3 juni 2018 zal het Amsterdamse Verversstraat Collectief recent werk tentoonstellen tijdens een verkooptentoonstelling in de Art Chapel.

Opgericht in 1993 onder leiding van beeldend kunstenaar Rob Visje hebben in de loop der jaren de negen leden zich zelfstandig ontwikkeld. Er zijn negen mensen met negen unieke stijlen die nog steeds verder differentiëren. In materiaalkeuze – van olieverf, acryl, potlood -, compositie en kleurgebruik laten de verschillen zich duidelijk aanwijzen. Maar naast deze eigenheid is er ook een sterke eenheid. Jarenlang wordt er wekelijks ook echt samen geschilderd. In het groepsproces ontstaan onvermijdelijk kruisbestuivingen.

Met deze expositie viert het Verversstraat Collectief haar 25 jarig bestaan.

Kunstenaars:

Marco Martens
Carine Burger
Caroline van Nistelrooij
Harry Obdeijn
Arnout ter Haar
Hetty Peeters
Günter Schwandt
Lisette Teisman
Carla Zevering

 

Ruud Reij is one of the few artists in Holland who works with three disciplines of photography, painting and a combination of both.

From June 15 to June 17 Ruud Reij exhibits twenty new works, which are united by the theme of diversity. All the words are for sale.

                

June 15-17:  11.00-17.30

free entrance

Generation 1 of MAFEC students invites you to The New Era of Fashion Entrepreneurship. 10 entrepreneurs present their start-ups, ranging from fashion labels, over online fashion platforms, to creative agencies. The exhibition captures individual journeys and visions, as well as insights into a changing fashion industry.

June 26:  18.00-21.00

free entrance

Programmering

In 2018 zet Art Chapel Amsterdam in op een nauwere samenwerking met het culturele veld en kunnen kunstenaars, groepen kunstenaars, collectieven, musea, kunstinstellingen, kunstacademies, curatoren, particuliere – en bedrijfscollecties voorstellen indienen voor solotentoonstellingen en/of thematische groepstentoonstellingen. Daarnaast is Art Chapel Amsterdam beschikbaar voor eendaagse, weekend of meerdaagse events met dynamische crossovers met nieuwe media, videokunst, design, performance, toneel, dans, fashion, literatuur, natuur en muziek. De stichting schuwt het experiment niet en verwacht daarmee ook een nieuw, jong en divers publiek te bereiken. De organisator is zelf verantwoordelijk voor de bekostiging van zijn activiteit. Stichting Art Zuid is beheerder van de Art Chapel Amsterdam en heeft een coördinerende rol met betrekking tot het bewaken van de kwaliteit, verhuur, de agenda en de marketing. Nadere informatie over de kosten van verhuur en tentoonstellingsvoorstellen kunnen gericht worden aan directie@artchapel.nl.

Wij streven ernaar uw mail binnen 5 werkdagen te behandelen.