Tentoonstellingsprogramma 2018

Alleen toegankelijk op basis van persoonlijke uitnodiging.

Dinsdag 30 januari om 16.30 uur.

Opening: vrijdag 2 februari 19:00 – 21:00 uur
Openingsrede door Paul Goede.

De condities van de Denkdoeken© van de Toon Teeken Tentoonstelling TTT ontwikkelen zich in boeken, tekeningen en schilderijen. Deze condities zijn bijvoorbeeld: een foto is een letter, een letter is een kleur. Letters en woorden zijn kleuren en getallen. Dat een foto een letter is beschouw ik als een van de typerende uitvindingen in de opbouw van zijn oeuvre.

Als schilder uit Maastricht verbindt Toon Teeken zich kundig met de filosofie en de muziek van verschillende continenten . We zien figuren van Pinokkio tot de L.A. Blockheadman van Paul McCarthy. Daarnaast zijn er invloeden van Wajang poppen uit Indonesië, Afrikaanse totems en de westerse canon. De stellingname van Toon Teeken is multicultureel. Zijn verbeeldingen bewegen zich in niet eerder vertoonde kleuren, proporties en materialiteit. Onvergelijkbaar zijn de deconstructies in spiegelschrift van Marcel Broodthaers, Griekse godinnen, René Magritte en de zon.

Paul Goede

As an art student in his early twenties, Tim Ayres was introduced by his tutor to Barnett Newman’s ‘The Stations of the Cross: Lema Sabachtani’ – fourteen paintings based on the Catholic pictorial story depicting Jesus’ final journey to his crucifixion. Ayres was fascinated by the visual form and the seed of an idea was sown, for consideration, for possible future fruition. 

After nearly thirty years of ruminating on the idea, Ayres arrived and settled, in the summer of 2013, on the form that his ‘stations’ should take: if the Catholic visual form was based on fourteen events depicting Jesus having to carry his cross up the Via Dolorosa to Golgotha, (‘scenes’, if you will, in what could be considered as a travelogue) Ayres would paint such a travelogue, a ‘road movie’, a painting made up of fourteen secular ‘stations’ or ‘scenes’. Each scene would be an interpretation of the established Catholic station, replacing Jesus with an Everyman as seen through Ayres’ life. (Ayres’ working title was for many years ‘Fourteen stations of someone else’s cross’.)

Taking three years to complete, “Road movie (a painting in fourteen parts)” exists at a meeting point of influence between (amongst others) Ayres’ love for the film “Paris, Texas”, the “Hejira” LP by Joni Mitchell, Sebald’s book “The Rings of Saturn”; “Two Lane Blacktop”, The Shouting Matches “Gallup, NM”, “Blood Meridian by Cormac McCarthy… songs, movies, stories that move through vistas and perspectives and landscapes of emotional experience. Works of art that are a journey in themselves; works that are expansive; works that send a postcard home, saying “I saw this and I felt that, whilst I was moving”.

Starting from a small village in Zeeland, through the Karoo desert in South Africa, by way of rural England and the Swiss Lakes, to end in an unspecified harbour, Ayres’ paintings take us to places real and visited, and to places imagined, only dreamt about, or desired. The works also take us to events in the memory or imagination, in emotional experience; to moments from where a postcard (a painting) is sent – a visit to a poet, a calamity in Germany, an unsent letter (recipient unspecified), a mythical burial ground in The Holy Land, a view of a bay In Italy. What was seen in these places? What was felt there? What does the postcard look like?

“Road movie (a painting in fourteen parts)” will be shown for the first time in its entirety at Art Chapel, Amsterdam. The exhibition opens Friday 23rd February between 1700 – 1900, with an opening speech by Rudi Fuchs. 

Opening times for the exhibition are: Saturday 24th, Sunday 25th February, Saturday March 3rd and Sunday March 4th all between 1300 – 1800.

To make an appointment for a different time, please email Tim Ayres.

Fototentoonstelling Beurswinnaars. De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door Linklaters LLP

HappyCrowd Schwarzmalen3 is een kritisch kunstproject

van acht kunstenaars waarbij het publiek kan participeren in het ontstaan van een kunstwerk en het proces van autonome kunst financiert.

Via crowdfunding bij ‘Voor de kunst’ worden van 3 februari tot 9 maart lege schilderijen aan het publiek verkocht.

www.voordekunst.nl/projecten/5292 
Op 17 februari van 15 tot 17 uur is er een presentatie van het idee in Art Chapel, en een lezing met discussie door Erik Akkermans.

Van 10 maart tot 14 april mag iedereen wekelijks (online, via meerkeuzevragen) mee bepalen hoe de schilderijen er uit gaan zien. 
Op 20, 21 en 22 april is in Art Chapel, in het hart van de financiële sector, de ZuidAs van Amsterdam, het eindresultaat te zien van dit proces: 88 schilderijen van diverse formaten.
21 april om 15 uur is de officiële opening.

Investeer in kunst en speel mee met schwarzmalen door een leeg schilderij te kopen!

Kritisch project
Veel inkomstenbronnen voor kunstenaars zijn verdwenen en er zou meer ‘marktgericht’ gehandeld moet worden…. In dat kader wordt crowdfunden als een van de belangrijkste oplossingen gezien om kunst te financieren. Dat gaat voor veel projecten goed, maar geldt het ook voor autonome kunst?

www.schwarzmalen.nl

Programmering

In 2018 zet Art Chapel Amsterdam in op een nauwere samenwerking met het culturele veld en kunnen kunstenaars, groepen kunstenaars, collectieven, musea, kunstinstellingen, kunstacademies, curatoren, particuliere – en bedrijfscollecties voorstellen indienen voor solotentoonstellingen en/of thematische groepstentoonstellingen. Daarnaast is Art Chapel Amsterdam beschikbaar voor eendaagse, weekend of meerdaagse events met dynamische crossovers met nieuwe media, videokunst, design, performance, toneel, dans, fashion, literatuur, natuur en muziek. De stichting schuwt het experiment niet en verwacht daarmee ook een nieuw, jong en divers publiek te bereiken. De organisator is zelf verantwoordelijk voor de bekostiging van zijn activiteit. Stichting Art Zuid is beheerder van de Art Chapel Amsterdam en heeft een coördinerende rol met betrekking tot het bewaken van de kwaliteit, verhuur, de agenda en de marketing. Nadere informatie over de kosten van verhuur en tentoonstellingsvoorstellen kunnen gericht worden aan directie@artchapel.nl.

Wij streven ernaar uw mail binnen 5 werkdagen te behandelen.