Tentoonstellingsprogramma 2018

Alleen toegankelijk op basis van persoonlijke uitnodiging.

Dinsdag 30 januari om 16.30 uur.

Opening: vrijdag 2 februari 19:00 – 21:00 uur
Openingsrede door Paul Goede.

De condities van de Denkdoeken© van de Toon Teeken Tentoonstelling TTT ontwikkelen zich in boeken, tekeningen en schilderijen. Deze condities zijn bijvoorbeeld: een foto is een letter, een letter is een kleur. Letters en woorden zijn kleuren en getallen. Dat een foto een letter is beschouw ik als een van de typerende uitvindingen in de opbouw van zijn oeuvre.

Als schilder uit Maastricht verbindt Toon Teeken zich kundig met de filosofie en de muziek van verschillende continenten . We zien figuren van Pinokkio tot de L.A. Blockheadman van Paul McCarthy. Daarnaast zijn er invloeden van Wajang poppen uit Indonesië, Afrikaanse totems en de westerse canon. De stellingname van Toon Teeken is multicultureel. Zijn verbeeldingen bewegen zich in niet eerder vertoonde kleuren, proporties en materialiteit. Onvergelijkbaar zijn de deconstructies in spiegelschrift van Marcel Broodthaers, Griekse godinnen, René Magritte en de zon.

Paul Goede

As an art student in his early twenties, Tim Ayres was introduced by his tutor to Barnett Newman’s ‘The Stations of the Cross: Lema Sabachtani’ – fourteen paintings based on the Catholic pictorial story depicting Jesus’ final journey to his crucifixion. Ayres was fascinated by the visual form and the seed of an idea was sown, for consideration, for possible future fruition.

After nearly thirty years of ruminating on the idea, Ayres arrived and settled, in the summer of 2013, on the form that his ‘stations’ should take: if the Catholic visual form was based on fourteen events depicting Jesus having to carry his cross up the Via Dolorosa to Golgotha, (‘scenes’, if you will, in what could be considered as a travelogue) Ayres would paint such a travelogue, a ‘road movie’, a painting made up of fourteen secular ‘stations’ or ‘scenes’. Each scene would be an interpretation of the established Catholic station, replacing Jesus with an Everyman as seen through Ayres’ life. (Ayres’ working title was for many years ‘Fourteen stations of someone else’s cross’.)

Taking three years to complete, “Road movie (a painting in fourteen parts)” exists at a meeting point of influence between (amongst others) Ayres’ love for the film “Paris, Texas”, the “Hejira” LP by Joni Mitchell, Sebald’s book “The Rings of Saturn”; “Two Lane Blacktop”, The Shouting Matches “Gallup, NM”, “Blood Meridian by Cormac McCarthy… songs, movies, stories that move through vistas and perspectives and landscapes of emotional experience. Works of art that are a journey in themselves; works that are expansive; works that send a postcard home, saying “I saw this and I felt that, whilst I was moving”.

Starting from a small village in Zeeland, through the Karoo desert in South Africa, by way of rural England and the Swiss Lakes, to end in an unspecified harbour, Ayres’ paintings take us to places real and visited, and to places imagined, only dreamt about, or desired. The works also take us to events in the memory or imagination, in emotional experience; to moments from where a postcard (a painting) is sent – a visit to a poet, a calamity in Germany, an unsent letter (recipient unspecified), a mythical burial ground in The Holy Land, a view of a bay In Italy. What was seen in these places? What was felt there? What does the postcard look like?

“Road movie (a painting in fourteen parts)” will be shown for the first time in its entirety at Art Chapel, Amsterdam. The exhibition opens Friday 23rd February between 1700 – 1900, with an opening speech by Rudi Fuchs.

Opening times for the exhibition are: Saturday 24th, Sunday 25th February, Saturday March 3rd and Sunday March 4th all between 1300 – 1800.

To make an appointment for a different time, please email Tim Ayres.

Deze fotoexpositie laat bezoekers de natuur beleven door de ogen van Nederlands grootste talenten in de natuurfotografie, aangevuld met favoriete werken van bekende natuurfotografen.

De Marius van der Sandt Academy is opgericht om talentvolle jonge natuurfotografen te ondersteunen bij het opbouwen van een professionele carrière.

Marius was een jonge natuurfotograaf met een enorme passie voor natuur en reizen. Zijn grote droom was om voor National Geographic te werken. In 2006 is hij op twintigjarige leeftijd door een ongeval om het leven gekomen.

Sinds 2014 kent de Academy jaarlijks aan drie jonge talenten een Marius van der Sandt beurs toe. Zij werken een jaar lang aan een project onder intensieve begeleiding van vijf van de beste natuur- en landschapsfotografen van Nederland. Van de beste fotoreportage van elke editie verschijnt een publicatie in het magazine van National Geographic.

Er hangen in totaal 30 foto’s. Alle 9 winnaars van een Marius van der Sandt beurs zijn met 2 of 3 foto’s vertegenwoordigd. Daarnaast hangen er foto’s van de begeleidend fotografen en van Marius. Een gevarieerde en bijzondere selectie foto’s, met de natuur als rode draad.

Alle werken zijn te koop. De opbrengst komt grotendeels ten goede aan de Academy.

De Marius van der Sandt Academy

HappyCrowd Schwarzmalen3 is een kritisch kunstproject van acht kunstenaars waarbij het publiek kan participeren in het ontstaan van een kunstwerk en het proces van autonome kunst financiert. Via crowdfunding bij ‘Voor de kunst’ werden van 3 februari tot 9 maart lege schilderijen aan het publiek verkocht.

www.voordekunst.nl/projecten/5292

Op 20, 21 en 22 april is in de Art Chapel Amsterdam, het eindresultaat te zien van dit proces: 88 schilderijen van diverse formaten van professionele kunstenaars:

Rob Visje
José Krijnen
Harke Kazemier
Marieke Hunze
Baukje Spaltro
Saskia Tannemaat
Marja van Putten
Astrid Moors

Programma

Vrijdag 20 april open 12-17 uur.

Zaterdag 21 april open 12-17 uur. Om 12 uur start de loterij van de schilderijen. Om 14 uur zijn de artist talks. En om 15 uur is de officiële opening.

Zondag 22 april open 12-17 uur; schilderijenverkoop.

Kritisch project

Veel inkomstenbronnen voor kunstenaars zijn verdwenen en er zou meer ‘marktgericht’ gehandeld moet worden…. In dat kader wordt crowdfunden als een van de belangrijkste oplossingen gezien om kunst te financieren. Dat gaat voor veel projecten goed, maar geldt het ook voor autonome kunst?

www.schwarzmalen.nl

In het weekend van 1 tot en met 3 juni 2018 zal het Amsterdamse Verversstraat Collectief recent werk tentoonstellen tijdens een verkooptentoonstelling in de Art Chapel.

Opgericht in 1993 onder leiding van beeldend kunstenaar Rob Visje hebben in de loop der jaren de negen leden zich zelfstandig ontwikkeld. Er zijn negen mensen met negen unieke stijlen die nog steeds verder differentiëren. In materiaalkeuze – van olieverf, acryl, potlood -, compositie en kleurgebruik laten de verschillen zich duidelijk aanwijzen. Maar naast deze eigenheid is er ook een sterke eenheid. Jarenlang wordt er wekelijks ook echt samen geschilderd. In het groepsproces ontstaan onvermijdelijk kruisbestuivingen.

Met deze expositie viert het Verversstraat Collectief haar 25 jarig bestaan. U bent van harte welkom bij deze tentoonstelling met een veelzijdig aanbod voor elke kunstliefhebber.

1 juni: opening 17.00-21.00
2-3 juni: 12.00-17.00

 

Ruud Reij is one of the few artists in Holland who is working with a combination of photography and painting. With the unique style Ruud expands the capabilities of these conventional art fields.

The artist has worked with many famous photographers from the magazines such as Cosmopolitan, Harpers Bazaar, and Avenue.

From June 15 to June 17 in the Art Chapel Amsterdam the artist exhibits twenty new works, which are united by the theme of diversity.

June 15-17:  11.00-17.30

Art Chapel Amsterdam

Prinses Irenestraat 19-1 (above restaurant As)

free entrance

Generation 1 of MAFEC students invites you to The New Era of Fashion Entrepreneurship. 10 entrepreneurs present their start-ups, ranging from fashion labels, over online fashion platforms, to creative agencies. The exhibition captures individual journeys and visions, as well as insights into a changing fashion industry.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This event will be open for public on Tuesday, June 26, from 6 pm to 9 pm.

Programmering stopt

Vanwege het ontbreken van subsidie van de gemeente Amsterdam Zuidas heeft stichting Art Zuid haar programmaring van de Art Chapel Amsterdam op 1 juli 2018 moeten beëindigen.

Gedurende 1,5 jaar hebben wij in een nauwe samenwerking met het culturele veld kwalitatieve tentoonstellingen kunnen realiseren, die een meerwaarde hadden op het kunstaanbod in Amsterdam. Daarnaast hebben verschillende eendaagse, weekend of meerdaagse events met dynamische crossovers plaatsgevonden. De stichting wist een nieuw, jong en divers publiek te bereiken.

De toekomst van de Art Chapel Amsterdam ligt nu in handen van de gemeente Amsterdam. De verwachting is dat de gemeente begin 2019 een besluit gaat nemen. Stichting Art Zuid wil in de toekomst graag een rol spelen in het beheer en/of de programmering.

Wij willen alle betrokkenen hartelijk danken voor het in ons gestelde vertrouwen.